5 книги, които да прочетеш, ако харесваш “Тайната на Диор”

by Хриси

В книжния клуб, в който членувам, миналия месец имахме да четем “Тайната на Диор” от Наташа Лестър. Романът вече ми беше познат, но с удоволствие се върнах към историята за жените летци по времето на Втората световна война. Докато обсъждахме книгата, възникна въпрос кои други заглавия са подходящи за четене след нея. Затова седнах и събрах пет препоръки за романи, които да прочетете, ако сте харесали “Тайната на Диор”.

За “Тайната на Диор”:

1928 г. Никълъс Крофърд и Скай Пенроуз са момче и момиче, които прекарват всяка възможна минута заедно. Двамата се борят срещу страховете си, правят планове за бъдещето, прошепват мечтите си и преживяват вълненията на юношеството. Докато обстоятелствата не ги разделят.

1940 г. Скай Пенроуз е пилот и е работила дяволски много, за да бъде една от малкото жени летци, които помагат на КВС, пилотирайки понякога почти рухнали самолети до военните бази, за да са разположение на ескадрилата. Съдбата я среща отново с Никълъс, който също като нея е привлечен от свободата на необятната небесна шир. Споменът за времето, което са прекарвали заедно, не е избледнял, но за разлика от Скай, Никълъс е обвързан за тайнствена и красива жена – Марго Журдан. Да останат просто приятели се оказва тежка задача, която подлага на изпитание тяхната воля. Когато двамата най-после дават воля на копнежите си, войната се намесва и ги разделя.

2012 г. Кат Журдан живее в Австралия, работи като моден историк през седмицата и като самотна майка 24/7, след като се е развела със съпруга си, чиито желания са били по-важни от собствените му деца. Кат е отгледана от баба си Марго Журдан, на която дължи всичко и на чиято подкрепа може да разчита винаги. Когато разбира, че Марго притежава имение в Корнуол и богата колекция от изключителни рокли на Кристиан Диор, у Кат възникват въпроси. Писателят Елиът Бофор може би има повечето отговори, но дали тя е достатъчно смела, за да ги научи? И дали Марго е готова да говори отново за миналото?

“Тайната на Диор” е завладяващ роман, в който минало и настояще се преплитат, за да разкажат история за кураж, доблест и жертвоготовност, но и за любов. От една страна, ще се хареса на почитателите на историческия жанр, тъй като коментира любопитна тема, свързана с Втората световна война, а именно – ролята на жените, които са пилотирали самолети, както и тези от тях, които са се впускали в опасната шпионска игра, за да се сдобият с ключова информация. От друга страна, в наши дни романът се фокусира върху разплитането на дълго пазени семейни тайни и със своята загадъчност, поддържа интригата. Романтичната нишка също е бонус, който не е за пренебрегване. Самата Наташа Лестър пише увлекателно, балансирано, с акцент върху женските персонажи.

Какво да четеш:

“Всичко, което оставихме недовършено” – Ребека Ярос

Ноа е на върха на писателската си кариера и няма нещо, което да не е постигнал. Но не може да пропусне златната възможност да завърши романа на великата Скарлет Стантън, която винаги му е била идол. Да измисли подходящ финал е едно, но да се спогоди с красивата ѝ, твърдоглава и цинична правнучка е съвсем друга задача… която ще се окаже дори по-трудна! Джорджа Стантън започва да гради живота си отначало след развод, който ѝ отнема почти всичко. Тя просто иска да се скрие от света, но арогантният (и доста привлекателен) Ноа бавно започва да печели доверието ѝ и я убеждава да сключат сделка. Докато двамата се ровят из писмата на Скарлет, започват да разбират защо тя никога не е завършила историята, разказваща за връзката ѝ с пилот от Втората Световна война. Джорджа е убедена, че любовта никога няма щастлив край и въпреки неоспоримата химия между нея и Ноа, тя е решена да не повтаря грешките на Скарлет… дори с риск да унищожи писателската кариера на Ноа.

Ако Наташа Лестър набляга на историческите факти и уроците на миналото, то Ребека Ярос акцентира върху емоционалното им отражение върху съдбата на нейните герои и говори предимно за любов. В този ред на мисли “Всичко, което оставихме недовършено” е значително по-романтична от “Тайната на Диор”, но също толкова увлекателна и отново частично обвързана с темата за войната. Въпреки значителната разлика при обстоятелствата между двете двойки в книгата, техните истории съжителстват в абсолютна хармония – балансират се и се допълват. Сюжетът е динамичен – редуват се гледни точки и времеви пластове, което пък подхранва усещането за загадъчност и създава лек съспенс. Ребека Ярос пише много увлекателно, с чувство и плам, които въздействат на читателя и го правят съпричастен към драмите, трудностите и щастливите моменти на героите в книгата.

“Роклята” – Дженифър Робсън

Лондон, 1947 г.: Измъчвани от сурова зима и оскъдни хранителни дажби, хората от следвоенна Великобритания живеят в тихо отчаяние. Ан Хюз и Мириам Дасин, които бродират в модна къща „Мейфеър“ на Норман Хартнел, не правят изключение. Двете обаче имат честта да бъдат избрани за създаването на сватбената рокля на принцеса Елизабет – възможност, която се случва веднъж в живота.Торонто, 2016 г.: Повече от половин век по-късно Хедър Макензи се опитва да разгадае мистерията на набор от бродирани цветя. Те са наследство от покойната ѝ баба, която никога не е говорила за миналото си във Великобритания. Как баба ѝ се е сдобила с безценните бродерии? И каква е връзката ѝ с прочутата Мириам Дасин?

Подобно на “Тайната на Диор”, “Роклята” от Дженифър Робсън също редува два времеви пласта и преплита съдбите на няколко жени. Тук обаче излизаме от битките на Втората световна война, за да преминем към тези, които дамите водят на личния фронт и са свързани с разширяването на техните хоризонти, с премахването на граници и с изискването на уважение. Освен това авторката обръща поглед към едно емблематично за историята на Великобритания празнично събитие и го пречупва през призмата на личната човешка история, а именно – сватбата на Елизабет II и изработката на нейната рокля от шивачките. Вторият времеви пласт залага на традиционна сюжетна линия – разплитането на тайна, която е свидетелство за лоялност и приятелство, надскачащо времето и пространството.

“Модистката от Париж” – Джорджа Кауфман

Роза Кусташер изглежда целуната от съдбата – начело на истинска модна империя, с изтънчени умения, развити и насърчени от самия Кристиан Диор, тя е кралицата на вкуса към стойностното и красивото. Но тази вечер тя е просто една жена с бурно минало, на която предстои най-важната среща в живота ѝ… Как се е озовала тук, в тази луксозно обзаведена къща, сред предмети, всеки от които е ключ към определен спомен – всички те трябва да бъдат събудени, за да разкажат невероятния живот на Роза. На невинното момиче от малкото италианско планинско селце, което се сблъсква с нацистката жестокост и трябва да бяга тъкмо когато открива любовта. На младата жена, която търси убежище в Швейцария, която пристига като никоя в Париж и го напуска години по-късно като красива и магнетична модна икона. Тази, която ще покори екзотичните простори на Южна Америка и ще се подготви добре за предизвикателството да превземе мегаполиса Ню Йорк. Светът е нейната сцена и тя ще танцува по своя собствена мелодия – така, както само една истинска жена умее.

“Модистката от Париж” също е исторически роман, но за разлика от “Тайната на Диор” той не се фокусира толкова върху темата за войната, а покрива няколко десетилетия и конкретни знакови събития, които дават своето отражение на световната карта. В главната роля е една жена и изпитанията, които е принудена да преодолее, ако иска да оцелее – разказва се за мащабите на нейния успех, но и за жертвите, които е правила по пътя си; за любовта, която неведнъж я подлъгва, но и за щастливите моменти при срещите ѝ с нея, които ѝ дават силата да продължи напред. Стилът на писане на Джорджа Кауфман е близък до този на Нашата Лестър, така че почитателите на авторката вероятно ще оценят този роман.

“Мрежата на Алис” – Кейт Куин

1947г. Втората световна война е приключила, но за хората борбата за оцеляване продължава по друга форма – идва момент, когато трябва да се справят не само с окончателните финансови, но и емоционални загуби, които оставят много по-голяма дупка. Американската колежанка Шарли Сенклер е неомъжена, бременна и заставена от семейството си да елиминира “проблема”, за да не петни семейното име. Но тя използва заминаването й за клиника в Европа като шанс да се измъкне от тази невъзможна ситуация и може би да потърси единствения човек, на когото има доверие – братовчедка й Роз, която е изчезнала във Франция по време на войната. Следите я отвеждат до загадъчна жена на име Ив Гардинър. През 1915г. желанието на Ив да бъде активен участник във войната, а не страничен наблюдател на битката с врага, най-после се сбъдва и тя е вербувана от англичаните за техен шпионин. Заминава за окупираната от германците Франция и става част от мрежата на Алис, съставена от опитни жени шпиони, които предават ключова информация за плановете и военната стратегия на Германия. Играта се оказва по-опасна, отколкото Ив е предполагала. 30 години по-късно тя живее в изолация, разяждана от чувство за вина за нещо, което може би дори не е извършила. Какво се е случило с Ив и дали Шарли ще намери своите отговори?

“Мрежата на Алис” беше първата ми среща с творчеството на Кейт Куин – любов от пръв поглед. Сюжетът реално покрива двете големи войни в Европа, но акцентът пада върху Първата световна война. Редуват се гледни точки и времеви пластове, а повествованието е ръководено от силни женски персонажи. Изключителна динамична, интересна и вълнуваща книга е “Мрежата на Алис”. Разказва за вербуването на жени за шпиони, за рисковете на тяхната “професия”, за отдадеността, с която са се посветили на каузата, за познанствата прераснали в приятелство, за предателствата, от които боли най-много.

“Модистката от хотел “Риц” – Кристин Кембърн

Париж, 1943-та. Младата и красива Лила е любимата модистка на дамите от висшето общество. Тя не просто шие роклите им, но и знае всичките им тайни. Сред реките от шампанско и коприна в изискания хотел „Риц“ никой не подозира, че Лила всъщност работи за Френската съпротива и част от живота ѝ е забулен в мистерия. Когато една нощ е простреляна и нацистите тръгват по петите ѝ, бягството изглежда невъзможно, но спасението ще дойде от сенките на миналото. Сандрин е специалистка по история на изкуството, която тъгува за съпруга си, воюващ на фронта. Работата ѝ в националната галерия е идеалното прикритие за нейната мисия като част от Съпротивата – да спасява ценни художествени творби от ръцете на германците. Но дали нейните съграждани, които я смятат за предателка, ще ѝ простят? Когато Сандрин открива ушита по поръчка рокля на „Шанел“ с тайно съобщение в подгъва, пътят ѝ с Лила съдбоносно се преплита, а смелостта, упорството и несломимият дух и на двете жени ще променят хода на човешката история…

“Модистката от хотел “Риц” е в списъка ми със заглавия, които искам да прочета. Макар още да не съм запозната с романа отблизо, от анотацията виждам, че с “Тайната на Диор” играят в една лига. Отново имаме роман за войната, жени, които участват активно в опасни мисии, и не на последно място – модата като път и ключ към разплитането на една загадка.

Leave a Comment


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.